Jak prowadzimy nadzór autorski i dbamy o dokumentację projektową na etapie budowy
Trudności w aktualizacji projektu na budowie
Archiwizacja i kompletowanie dokumentacji projektowej w tradycyjnej formie papierowej jest dziś nieefektywne, a mimo to wciąż powszechnie stosowane. Na budowach często widzimy całe stosy segregatorów wypełnionych dokumentacją, nierzadko w pięciu lub więcej egzemplarzach, które zajmują miejsce u inwestorów, kierowników budów oraz innych osób zaangażowanych w projekt. Dodatkowo, każda zmiana, na przykład w ramach nadzoru autorskiego, wymaga przekazywania kolejnych rysunków, co nie tylko utrudnia aktualizację dokumentacji, ale także niesie ryzyko korzystania z nieaktualnych wersji.
Praca na nieaktualnych rysunkach może prowadzić do kosztownych błędów wykonawczych i opóźnień, które generują frustrację zarówno u inwestorów, wykonawców, jak i projektantów.
Koordynacja działań
Lepszym rozwiązaniem jest przechowywanie rysunków i dokumentów w chmurze, gdzie są zawsze aktualne i łatwo dostępne. Dzięki temu inwestorzy i wykonawcy mają pewność, że korzystają z właściwej wersji, a stosy wydruków w segregatorach stają się zbędne.
Korzystanie z chmury ułatwia także przygotowanie dokumentacji powykonawczej i ogranicza ilość wydruków, co jest korzystne dla środowiska. Zauważyliśmy, że wiele biur nadal stosuje tradycyjne metody, co prowadzi do problemów z aktualizacją dokumentów, szczególnie w przypadku nadzoru autorskiego.
W naszym biurze stworzyliśmy chmurę, w której cała dokumentacja jest łatwo dostępna. To nie jest zwykły serwis FTP – umożliwia przeglądanie plików PDF bezpośrednio z przeglądarki, na komputerze, telefonie lub tablecie. Dane są bezpieczne, dostępne tylko dla wyznaczonych osób, a dostęp jest monitorowany.
Na budowę i do inwestora przekazujemy jeden egzemplarz projektu. Następnie na koniec budowy przekazujemy dokumentację w wersji papierowej i elektronicznej zaktualizowaną o wszystkie zmiany wprowadzone w trakcie budowy.